Universitat en revolució: com reconnectar amb l’estudiantat en temps de canvi accelerat

  • El Fòrum Vives posa el focus en grans reptes del present universitari: pèrdua de vinculació, trajectòries no lineals, acompanyament i impacte de la IA
  • La Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya acull les jornades que es realitzaran 6 i 7 de novembre

06.11.2025. La Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya acollirà els dies 6 i 7 de novembre la jornada “Fòrum Vives Estudiantat i Universitat: horitzó 2030”, on personal expert i estudiantat d’arreu del territori Vives debatran per definir la universitat del futur: més oberta, propera i humana. Aquesta jornada aprofundirà sobre com les noves tecnologies, els canvis socials i les noves expectatives de l’estudiantat estan redibuixant la manera com aprenen, es relacionen i se senten part de la comunitat universitària.

La jornada començarà amb la ponència inaugural a càrrec dels catedràtics de Sociologia de la Universitat de València i directors científics de l’informe Via Universitària Antonio Ariño i Ramon Llopis, que es centraran a fixar el marc d’anàlisi de la jornada: com són i com estudien els estudiants.

Seguidament, el també catedràtic de Sociologia de la Universitat de Lleida, Fidel Molina, el president d’Espais d’Ensenyament Superior (EsdiES), Alfonso González Hermoso de Mendoza, la professora adjunta de Recerca Educativa de la Universidad Nacional de La Plata (Argentina), Daniela Atairo, i l’estudiant de doble Grau en Dret i Economia a la Universitat de València, Maria Vila, debatran sobre la vinculació dels estudiants amb la universitat.

El següent diàleg de la jornada comptarà amb la professora agregada del Departament de Sociologia de la Universitat de Barcelona, Marina Elías, al professor titular del Departament de Didàctica i Recerca Educativa de la Universitat de La Laguna, Pedro Ricardo Álvarez, a la professora titular del Departament de Psicologia de l’Educació i del Desenvolupament de la Universitat d’Oviedo, Ana Belén Bernardo, i al representant de l’estudiantat al Consell Social de la Universitat Pompeu Fabra, Àxel Broch, que exposaran com afecten les trajectòries acadèmiques i personals a la universitat.

Per la vesprada, la tècnica del Servei d’Igualtat i Diversitat de la Universitat Autònoma de Barcelona i impulsora del projecte de tutories entre igualtats “Brúixola”, Roser Pericon, la tècnica de gestió del Servei d’Informàtica i Dinamització d’Estudiants de la Universitat de València, amb el programa “Baula”, Arantza Torrecillas, l’adjunt al vicerectorat d’Ordenació Acadèmica per a Estudiants i Comunitat de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya, amb el programa “PAT”, Carles Parés i la directora de l’Àrea d’Acompanyament i Orientació de la Universitat Oberta de Catalunya, amb el programa “Insignia”, Elisenda Farràs, donaran a conèixer les experiències universitàries d’atenció a les trajectòries de l’estudiantat.

Finalment, el professor de Dret a la Universitat de Gant (Bèlgica), Bertel de Groote, la professora titular de Psicologia Social de la Universitat de les Illes Balears, Sílvia Ortiz, la professora ajudanta doctora de Psicologia Social a la UIB, Joanna Blahopoulou, el representant de l’estudiantat al Consell Social de la Universitat Pompeu Fabra, Àxel Broch, i l’excoordinador general del Consell de l’Estudiantat de les Universitats Catalanes (CEUCAT), Pau Maza, tancaran la jornada debatent sobre la vinculació o desvinculació de la IA amb la universitat.

La jornada es podrà seguir en línia a través del següent enllaç.